Våra webbsidor: 

  • sv
  • nb
  • da
  • fi

Touratech Suspension

Stötdämpare är för många ett krångligt ämne, men faktum är att inget annat (förutom möjligtvis däcken) påverkar din motorcykels prestanda mer. Det är alltså väl värt att läsa nedanstående. Även om det är mycket information har vi försökt att förenkla det så mycket vi kan.

 

Varför Touratech Suspension?

Det finns många bra stötdämpare på marknaden, och vi påstår inte att våra dämpare är bättre än många av dessa. MEN de är de enda på marknaden som är specifikt anpassade för äventyrsresor. Vad betyder då detta? Jo, de flesta andra dämpare på marknaden är anpassade för en motorcykel med max 10kg packning och en förare med en vikt på 75kg, då fungerar de som bäst. Visst går det att justera upp tex. förspänning, byta fjädrar osv. men faktum är att de är inte anpassade för det och kommer på längre sikt inte att klara påfrestningarna.

Våra stötdämpare är de enda på marknaden som direkt ur kartongen är anpassade för motorcyklar med full packning och en förare på 100kg (med skyddsutrustning på sig) och dämpningen förinställd för touring. I praktiken betyder detta att hela dämparen, när det gäller allt från materialval, grovlek på cylindrar, kolvstänger, tätningar, bussningar, infästningar, fjädrar osv. är kraftigare för att klara högre påfrestningar. Du kan helt enkelt köra med full packning på dåliga vägar i veckor, månader och år utan att dämparen går sönder. Alla våra olika stötdämpare håller exakt samma kvalitet och är i grunden uppbyggda på samma sätt, det är endast funktioner och justeringsmöjligheter som skiljer.

“I could not be more satisfied with my Touratech Suspension. It worked flawlessly for 15,000 miles on my journey from Seattle to the southern tip of Argentina. I now recommend it for my GlobeRiders clients and any adventure motorcyclist that is heading out on a serious ride.” –Helge Pedersen, Globe Riders

 

Möjlighet till service och reparation

Till skillnad från de flesta originalmonterade stötdämpare som inte går att plocka isär, kan du serva våra och byta ev. slitna eller skadade delar (detta är gemensamt för alla bra stötdämpare på marknaden). Precis som motorn på din motorcykel behöver service så behöver olja, gas och tätningar i dina stötdämpare bytas med jämna mellanrum. Max 3 000 mil är vad de flesta tillverkare rekommenderar och så även vi. Därefter börjar dämparen prestera sämre (läs: klarar inte att hålla hjulen i kontakt med underlaget lika effektivt). Detta märker du inte alltid då försämringen sker gradvis men om du byter dämpare eller provkör en ny motorcykel märker du en stor skillnad. Att ha väl fungerande stötdämpare ger dig inte bara mer körglädje, det är också mycket viktigt för väghållning och bromsgrepp.

När det är dags för service på din Touratech-stötdämpare kontaktar du bara oss så hjälper vi dig.

body2-web

 

 

50% mer hydraulisk förspänning

Förspänning är helt enkelt hur mycket hårdare man kan göra stötdämparen utan att byta fjäder, denna justering sker (på alla utom vår enklaste modell) hydrauliskt med en ratt som är lätt åtkomlig. Anledningen till att man vill justera förspänningen är att man har olika last på motorcykel, med eller utan passagerare osv. Våra stötdämpare har 50% mer förspänningsmöjlighet än någon annan dämpare på marknaden just för att vi ofta kör med mer packning än vanliga motorcyklister. Andra dämpare har vanligtvis 8-10mm justeringsmån medan våra har 15mm. Förspänningen justerar man in korrekt genom att mäta upp ”hänget” på motorcykeln.

preload-web

 

Lågfriktionstätningar

Använder andra tillverkare högfriktionstätningar? Nej, så är det givetvis inte. Men tätningarna på alla våra stötdämpare har däremot en ”ryggrad” i teflon som gör att tätningen inte viker sig och därigenom hålls friktionen till ett minimum. Fördelen med låg friktion är mindre värmeutveckling och slitage och en bättre arbetande stötdämpare. Detta kan låta som en liten detalj i sammanhanget men betänk hur mycket kolvstången rör sig upp och ner i en stötdämpare under en dag.

low-friction-web

16mm kolvstång

Medan de flesta tillverkade använder en 14mm kolvstång är alla våra 16mm. De är dessutom tillverkade av högkvalitativt Crome-Molly stål för att motstå skador och repor på bästa möjligt sätt, något som annars kan göra att stötdämparen börjar läcka olja. Att kolvstången får repor och skador en av de vanligaste anledningarna till oljeläckage, vilket i sin tur leder till försämrad, och ganska snabbt även till obefintlig dämparfunktion.

spring-web

 

Kraftiga bussningar i rostfritt stål

Till skillnad från andra tillverkare som oftast använder bussningar i aluminium använder vi i alla våra stötdämpare rostfritt stål. Detta är viktigt för att bussningarna inte ska slitas ut, något som annars är vanligt på de flesta andra stötdämpare då de används i utsatta miljöer som till exempel sand, damm, lera och vatten.

bussning-web

 

 

Justerbar returdämpning på samtliga modeller

Alla våra stötdämpare har justerbar returdämpning, detta är utöver förspänning den viktigaste justeringen. Med returdämpningen justerar man helt enkelt hur snabbt stötdämparen ”fjädrar ut” igen efter en kompression.

rebound-web

 

Justerbar kompressionsdämpning samt high & low speed

Våra mer avancerade stötdämpare har även justerbar kompressionsdämpning och dessutom high & low speed. Med hjälp av kompressionsdämpningen justeras hur snabbt stötdämparen komprimeras vid en stöt. Med high & low speed kan du dessutom justera dämparen på ett sätt för de mindre dämparutslagen (läs: relativt släta vägar) för högsta komfort, och på ett annat sätt för de längre dämparutslagen (läs: dåliga vägar och offroad) för att prestera optimalt även vid tuffare körning.

damping-web

 

Separat gasbehållare

Våra mer avancerade stötdämpare har separat gasbehållare. Detta är för att kyla gasen i stötdämparen effektivare vid hård körning när dämparen får arbeta hårt. Detta är extra viktigt om du kör långa sträckor på dåliga vägar och särskilt på grusvägar med sk. ”tvättbräda” under långa sträckor.

shock-web

 

Genomslagsskydd PDS

Våra mest avancerade dämpare har PDS (Position-dependent Damping System). Detta betyder att när dämparen närmar sig sitt ändläge finns ytterligare en dämpkolv som skyddar dämparen mot genomslag. Genomslag kan annars orsaka skador på både dämpare och motorcykel, och dessutom vara mycket farligt då du i genomslagsläget inte har någon dämning kvar och motorcykeln beter sig därefter.

pds-web

 

Justerbar stötdämparlängd

Våra mest avancerade stötdämpare har även justerbar stötdämparlängd på totalt 8mm (+4mm, -4mm). Detta gör att du kan ända geometrin på din motorcykel för att få den mer anpassad för just din körning. Mer kursstabil (minska längden på bakre dämparen) eller mer kvickstyrd (öka längden på bakre dämparen). Detta ger motsvarande effekt som att justera din framgaffel upp eller ner i gaffelkronorna.

lenght-web

 

Vi anpassar stötdämparen för just dig

Om du kontaktar oss vid beställning så anpassar vi stötdämparen för dig utan extra kostnad! Det vi behöver veta är vad du väger med förarutrustning på, vad ev. passagerare väger med förarutrustning på och hur mycket packning du har på motorcykeln.