Våra webbsidor: 

  • sv
  • nb
  • da
  • fi

Motorbågar

Våra motorbågar är gjorda för att skydda din motorcykel om du tappar den eller vurpar. Det låter ganska självklart eller hur? Det tycker vi också, men många motorbågar på marknaden är mer stil än funktion. För att en motorbåge ska skydda optimalt måste den först och främst vara monterad på rätt ställen på motorcykeln. Våra motorbågar monteras så långt det är möjligt i ramen på motorcykeln. Om de måste fästas i t.ex. motorblock ser vi till att ha brytpunkter mellan båge och motor så att inte blocket skadas vid en vurpa. Det är också viktigt att motorbågen skyddar oavsett vilket håll cykeln kanar på efter en vurpa. En motorbåge som bara skyddar framför eller under cylinder eller tank är alltså inte att rekommendera. Vi har motorbågar till alla äventrysmotorcyklar och flera touringmotorcyklar på marknaden. Sök på din modell i webbshoppen för att hitta rätt.

kygXOd-6-2000

 

Materialval

De flesta av av våra motorbågar tillverkas i rostfritt stål. Fördelarna är att det är mycket starkt och inte börjar rosta efter att du fått några repor på bågen. Vi använder även till stor del rostfria bultar och monteringsdetaljer till våra motorbågar. Detta är på grund av samma anledning, att de inte ska rosta. Viktigt att tänka på när du monterar motorbågen är att du alltid använder s.k monteringspasta (aluminium eller kopparpasta) på alla bult då rostfritt stål kan bli väldigt varmt och bultarna annars kan ”skära” när du monterar dem. Detta framgår även i monteringsanvisningen.

Essential Accessories - KTM 1190 (6)-2000

Tips: Lackerat är snyggt, men om du väljer den elektropolerade varianten (silverliknande) syns knappt några repor på bågen efter mindre vurpor.

 

Till alla olika märken

Motorbågarna finns till ett stort antal motorcyklar på marknaden och de är alla konstruerade för att skydda optimalt utan att vara onödigt tunga och klumpiga. Vi har själva vurpat med de flesta av dem så vi vet att de fungerar. Värt att ha i åtanke är dock att de är konstruerade för att ge vika och böja sig vid hårda smällar. Detta för att inte motorcykeln ska gå sönder istället.

K_01-620-5160-0_1 (1)-2000